Joan Cabó
08 octubre

Inauguració del curs universitari 2019-20 Universitat Ramon Llull. Lliurament de Premi Extraordinari de Doctor 2019.

L’acte acadèmic ha comptat amb la lliçó inaugural del vicepresident adjunt de CRUE Universidades Españolas i catedràtic de la Universitat de Vigo, Salustiano Mato, que ha defensat l’impuls que cal fer a la transferència de coneixement.
Lliurament de Premi Extraordinari de Doctorat al Dr. Joan Cabó, professor de la Facultat de Filosofia de Catalunya.

Dimarts, 8 d'octubre de 2019.
La Universitat Ramon Llull (URL) ha inaugurat el curs universitari 2019-2020 amb una eucaristia al Monestir de Santa Maria de Valldonzella, presidida pel cardenal arquebisbe de Barcelona, Joan Josep Omella. En la seva homilia el cardenal ha recordat que tothom té la missió de fer el bé, especialment entre les persones més necessitades. Així mateix, ha recalcat la importància de donar testimoni amb una vida coherent.

L’acte acadèmic, celebrat al Campus La Salle-URL, s’ha iniciat amb el parlament del president del Patronat de la URL, Josep Martínez-Rovira, que ha fet referència a les “societats basades en el coneixement” i en com les institucions d’educació superior “hi han de saber donar una resposta clara i que estigui a l’alçada del que la societat espera de nosaltres”. També ha assenyalat la responsabilitat que tenen les universitats davant de temes d’actualitat com l’emergència climàtica. Tot seguit, la secretària general de la URL, Anna Berga, ha fet un resum de la memòria del curs passat i ha exposat els fets destacats en els àmbits de la docència, la recerca, la internacionalització i la comunitat.
El vicepresident adjunt de CRUE Universidades Españolas i catedràtic de la Universitat de Vigo, Salustiano Mato, ha estat l’encarregat de fer la lliçó inaugural del nou curs, centrada en la tercera missió de la universitat, “com a procura de la transmissió efectiva y eficient del coneixement universitari”.
En el seu discurs, Mato ha defensat el paper de la universitat com a “institució nuclear” de la formació superior i com a “font principal” de generació de coneixement. “La universitat genera innovació, valor econòmic i desenvolupament social", ha asseverat Mato.
El catedràtic s’ha preguntat com és que “Espanya se situa com la 11a potència mundial en producció científica, tot i ser un dels estats de l'anomenat primer món que menys inverteix en recerca i desenvolupament”. La resposta ha estat clara i contundent: “Crec que la raó per explicar la situació de privilegi d'Espanya en la producció científica mundial caldria centrar-la en la dedicació, l’entrega, la professionalitat i la vocació purificada dels investigadors espanyols, que els aporta satisfacció personal, reconeixement social i institucional, progrés professional i prestigi en els àmbits científics nacional i internacional”.

No obstant això, Mato ha puntualitzat que el problema que té actualment el nostre sistema és que “amb prou feines contempla la transferència del coneixement, i fins i tot produeix l'efecte contrari, desincentivant l'investigador i les institucions de recerca que potencien aquesta transferència”.