Portada programa WarsYugoslav

DEL FENOMEN DE LA GUERRA A LA CULTURA DE LA PAU

Barcelona-Vic, 24-26 d'abril de 2017

DEL FENOMEN DE LA GUERRA A LA CULTURA DE LA PAU: REFLEXIONS, ANÀLISIS I EXPERIÈNCIES

El projecte Guerra de Iugoslàvia: Una altra cara de la civilització europea? Llissons apreses i reptes de futur promogut pel programa Europe for Citizens de la Comissió Europea té per objectiu incentivar la reflexió acadèmica sobre el darrer gran conflicte que ha tingut lloc dins territori europeu. En aquest sentit, la Università La Sapienza de Roma (Itàlia), la Universitat de Kragujevac (Sèrbia) i la Universitat Ramon Llull (Espanya) ens unim en aquest projecte que tractarà les següents qüestions:

1. La guerra com a discurs: les categories, els conceptes, els marcs, els signes, les paraules de moda que han dominat i encara avui regeixen els discursos sobre la guerra.
  2. Les guerres a l’Antiga Iugoslàvia des del punt de vista de les fronteres: reflexionarem sobre els límits geogràfics d’Europa.
  3. L'Antiga Iugoslàvia com a símbol de destrucció: posar llum a la destrucció d'esglésies i mesquites, enderrocant habitatges i instal·lacions de la vida diària.
  4. La guerra de Iugoslàvia com a destrucció del cos: conflicte que deixa la seva empremta al cos i es materialitza a través de la mobilització, la militarització i la disciplina dels cossos.
  5. Iugoslàvia i el botí de guerra: conquestes, comerç d’objectes valuosos, allò perdut.

Amb aquest lema volem subratllar el procés que va viure l'Estat Espanyol, i Catalunya en particular, en la construcció d'una cultura de la pau. Posem l'accent en dos factors essencials. En primer lloc en mostrar com a Catalunya les arts han estat un dels motors més importants que des del primer moment fins a l'actualitat han estat constructores d'una societat democràtica, plural i solidària. En segon lloc la formació de la nova ciutadania. És per aquest motiu que la segona jornada està focalitzada en treball amb els joves escolars. Aquests són els dos eixos que, imbricats, vertebren el programa que presentem.

A continuació podeu veure el programa dels actes dels dies 24, 25 i 26 d'abril a Barcelona i Vic.

Acte gratuït i obert a tothom, per assistir-hi heu de formalitzar inscripció a l'acte.

En aquest link, podreu veure tots els actes programats, i també de la primera part dels actes que van tenir lloc a Sèrbia del 4 al 8 de febrer  Facebook: https://www.facebook.com/EuropeforcitizensYW/?fref=ts

La vessant educativa del projecte Yugoslaw Wars ja està en marxa. Concretament dos alumnes del Col·legi de Sant Miquel dels Sants de Vic han comparat dos poetes que han viscut una guerra civil: Joan Brossa i Tatjana Gromača (Guerra civil espanyola i guerra de Iugoslàvia). En el següent video hi podeu veure el resultat: https://www.youtube.com/watch?v=p8QohrNC63A