Curs d'estiu 2018 Monges
02 maig

Curs d'estiu 2018. Monges: Cultura i Llibertat

Durant més de mil anys, només la clausura monàstica proporcionava les condicions indispensables per tal que les dones europees poguessin desenvolupar la seva sensibilitat espiritual o literària, les seves capacitats intel·lectuals i la seva creativitat. De vegades, la vida religiosa va ser el trampolí per trajectòries vitals sorprenents en un món dominat pels homes. Aquest curs proposa conèixer millor aquests espais de llibertat a través de la vida i les obres d’algunes monges que varen destacar com a pensadores, creadores o protagonistes del seu propi destí. Les sessions tindran lloc a la Facultat de Filosofia i al Reial Monestir de Pedralbes, la qual cosa ens permetrà contemplar in situ la dimensió simbòlica de l’arquitectura monàstica i apropar-nos a la vida quotidiana de les monges.
Àmbit de coneixement: interdisciplinar (història, història de l’art, mitologia, literatura, teologia, filosofia, antropologia,..)

Programa:

2 de juliol: Presentació del curs (J. Oliver-Bonjoch); L’abadessa Emma i el repoblament de la Catalunya central (Sònia Acosta), Eulària Anzizu i la Renaixença (Sílvia Coll-Vinent).
3 de juliol*: La llavor de la ciutat ideal (J. Oliver-Bonjoch); La comunitat de Pedralbes (Anna Castellano).
4 de juliol: Violant de Luna, l’abadessa rebel (Mònica Santín); Teresa Sans i de Monrodon: excomunicada i absolta (Jaume Aymar); La “Monja Alférez”, com a projecció del conflicte passional del barroc (Enric Puig).
5 de juliol: Tradicions nadalenques als convents (Enric Benavent); Juana Inés de la Cruz: llibertat enclaustrada (Javier Bustamante); Del castell interior al castell exterior, el llegat de Teresa d’Àvila (Javier Muriel).
6 de juliol: Ordo Virtutum. Hildegarda de Bingen (Eulàlia i Mariona Vernet).

* Les sessions del 3 de juliol tindran lloc al Reial Monestir de Pedralbes (Baixada del Monestir, 9).

Idioma: català/castellà

Lloc de realització: Facultat de Filosofia de Catalunya (URL) Carrer Diputació 231. Barcelona
(excepte les classes del 3 de juliol, al Reial Monestir de Pedralbes)

Dies: del 2 al 6 de juliol de 2018
Horari del curs: de 16.30 h. a 19.30 h.
Modalitat: presencial
Crèdits: 1 ECTS
Certificat d’assistència* i Certificat d’aprofitament*
*
El certificat d’assistència es lliurarà a tothom que assisteixi al curs i ho sol·liciti.
* El certificat d’aprofitament es lliurarà a tothom que assisteixi i presenti treball escrit del curs.
Hores: 25 (15 teòriques i 2,5 pràctiques +7,5 hores de treball personal per crèdits)
Target: obert a tothom
Criteris d’admissió: cap específic.
Codi del curs:  2018FFCURL
Preu del curs
: 160 euros
Descomptes: 10% per a estudiants URL i matriculats abans del 26 de juny.
Matrícula: secretaria de la Facultat de Filosofia de Catalunya (URL).  Carrer Diputació 231. 08007 Barcelona     Telf. 93 453 43 38
Dates de matrícula: del 1 de juny al 2 de juliol de 2018
Horari de matrícula: de dilluns a divendres, d’11 a 13 h. i de dilluns a dimecres, de 17 a 19 h.
Contacte: Gemma Galduf   e-mail: facultat@filosofia.url.edu

Webs: universitatestiu.url.edu i www.filosofia.url.edu